Παρασκευή 16 Μαΐου 2008

Η λαϊκή

Εναλλακτικός τίτλος 1 : «Πού 'σουνα, μωρό μου, εχθές?»

Εναλλακτικός τίτλος 2 : «Φανταστική, μουσική ιστορία»

Χθες το πρωί ξύπνησα νωρίς και σκέφτηκα πως, όπως κάθε Τετάρτη, έχει λαϊκή στην περιοχή μου και μάλιστα σε μία αλάνα, δύο λεπτά από το σπίτι μου. Μετά από λίγη σκέψη, πήρα την απόφασή μου : θα πάω στη λαϊκή!!!

Σιγά την απόφαση, θα μου πεις. Κι όμως, για εμένα ήταν μεγάλη απόφαση. Και διπλή. Από τη μία αποφάσισα να μην πάω στη Σερβία (πάλι), με αποτέλεσμα να «χάσω» τον γάμο μίας πολύ καλής φίλης. Από την άλλη, αποφάσισα να κάνω κάτι που το έκανα εκεί, στο Νις, μέχρι τα τέλη του 2005, και στην Ελλάδα, τους πρώτους μήνες του 2006 : να πάω λαϊκή (ίσως για να νιώσω λίγο, ότι είμαι πάλι εκεί).

Για τους πρώτους μήνες του 2006 δεν θα πω τίποτα, μιας και είναι αυστηρά συνδεδεμένοι με την πρώην μου (για όσους με ξέρουν προσωπικά, εννοώ την «μύξα») για την οποία πολλά έχω πει και νομίζω πως φτάνει πια! Για τις βόλτες μου στις λαϊκές της Σερβίας όμως…

Κάποια στιγμή στο δεύτερο έτος των σπουδών μου, πήγα στη λαϊκή και ψώνισα λαχανικά, σαλατικά και φρούτα, χρησιμοποιώντας τα ονόματά τους και όχι τη λέξη «αυτό». Α, ναι, διευκρίνιση : για τους περισσότερους Έλληνες που πηγαίνουν σε άλλη χώρα να σπουδάσουν, τον πρώτο καιρό τα περισσότερα πράγματα είναι «αυτό» και χώροι όπως η λαϊκή είναι… «αυτάδικα»!!!

Από τη μέρα που άρχισα να πηγαίνω στη λαϊκή της Σέρβικης γειτονιάς μου, το λεξιλόγιο μου εμπλουτίστηκε με διάφορες λέξεις – ονομασίες των ζαρζαβατικών, λαχανικών και φρούτων, αλλά και με λέξεις απλές ή/και χωριάτικες, μιας και άρχισα να μιλάω και να συναναστρέφομαι με τους απλούς, «λαϊκούς» ανθρώπους, τους πωλητές της λαϊκής, τους «λαϊκιτζήδες».


Μία μεγάλη (και για εμένα «κακή») διαφορά της Ελλάδας με τη Σερβία, είναι ότι εκεί οι λαϊκές είναι σταθερές και καθημερινές. Δηλαδή έχει λαϊκή κάθε μέρα, σε ένα σημείο κάθε περιοχής της πόλης, οπότε όχι μόνο μπορούν να εξυπηρετηθούν καθημερινά οι κάτοικοι της περιοχής, αλλά και οι «λαϊκιτζήδες» έχουν τον χώρο τους και ξέρουν τον κόσμο, κάνουν το πελατολόγιό τους... και αν όχι, παίρνουν τα κουβαδάκια τους και… σε άλλη λαϊκή.

Σε μία τέτοια λαϊκή, που τη λένε Μπόσκο Μπούχα (ο Boško Buha είναι μία προσωπικότητα της ιστορίας των Σέρβων), στη γωνία της λεωφόρου του Λένιν (που μετονομάστηκε σε λεωφόρο του Νέμανιτς) με την οδό των αδερφών Τάσκοβιτσ (αν θυμάμαι καλά), πήρα κάποια «μαθήματα» ζωής, δέχτηκα ένα δυνατό «φως» που μου άνοιξε τα μάτια, έλεγα τις καθημερινές μου καλημέρες, κόβοντας δρόμο πηγαίνοντας στην Ιατρική και καλησπέρες, στο γυρισμό, οπότε έκανα και τα ψώνια μου.

Εκεί έμαθα να ξεχωρίζω την καλή, φρέσκια, μικρή πράσινη ντομάτα από την μπαγιάτικη, την «καλή απ’έξω και χαλασμένη από μέσα» πράσινη ντομάτα που προορίζεται για τουρσί… και πόση εκτίμηση κέρδισα από τους «λαϊκιτζήδες», όταν τους είπα ότι ψάχνω ντομάτες για να κάνω το δικό μου τουρσί, με Σέρβικη συνταγή!!!

Στην ίδια "γωνιακή" λαϊκή, κάπου στο πέμπτο φοιτητικό μου έτος, έγινα «στουπί», «τύφλα», πίνοντας Σλίβοβιτσα (αν και εγώ το έλεγα και το λέω Σλίμοβιτσα), Σέρβικο ρακί, από τις 11 το πρωί, γιατί είχα περάσει ένα «δυνατό» μάθημα!

Εκεί, κάποια στιγμή, ένιωσα πως υπάρχουν άνθρωποι που με νοιάζονται, έστω και αν είναι ξένοι, όταν είδα τη θλίψη στα μάτια τους, γιατί τους είπα πως δεν πέρασα το μάθημα στην εξεταστική του καλοκαιριού. Αν και ξένοι, με ένιωσαν, κατάλαβαν πως έβλεπα τα καράβια μου να βουλιάζουν και όμως, μου συμπαραστάθηκαν. Φυσικά, Σέρβοι είναι αυτοί… το ρακί πάει με όλα και είναι η καλύτερη παρηγοριά!

Η γειτονιά μου μπορεί να άλλαξε, άρα και η λαϊκή, αλλά η σχέση μου με τους λαϊκιτζήδες, παρέμενε δυνατή. Είναι όπως τα τρένα και τους ανθρώπους : μπορεί να τα χρησιμοποιούμε για τον ίδιο προορισμό επί χρόνια και μετά να ταξιδεύουμε με άλλα μέσα, όταν όμως κάποτε ξαναπάρουμε τρένο, έστω και για ταξίδι προς «αλλού», σίγουρα θα νιώσουμε και πάλι την ίδια γλυκιά, ταξιδιάρικη αίσθηση, την γνώριμη χαρά και τη συγκίνηση του τσαφ τσουφ!
Κάπως έτσι ένιωσα κι εγώ όταν ξαναπήγα στην παλιά μου λαϊκή, ακόμα και ως «γιατρός β’», μέσα σε ασθενοφόρο (τελειόφοιτος τότε). Η οικειότητα του «λαϊκιτζή» ασθενή μόλις με γνώρισε, ήταν αυτή που με έκανε να σκεφτώ και να θυμάμαι για πάντα πως
«τί "γιατρός" και μα**κίες? Εγώ είμαι άνθρωπος απλός, καλός, λαϊκός!!!».


Μπορεί η ιστοριούλα να μην είναι όλη αληθινή, σίγουρα όμως κρύβει κάτι για τη λαϊκή και την Σερβία και είναι αυτό που νιώθω και για τις δύο… (και μου λείπουν, γαμώτο)!!!

Κάποια από όλα όσα έγραψα δεν είναι αλήθεια, αλλά τα πρόσθεσα για να μπορέσω να συμπληρώσω την ιστοριούλα και να σας χαρίσω τραγουδάκια. Με εξαίρεση το τραγούδι του εναλλακτικού τίτλου 1 (που είναι άθλιο) τα υπόλοιπα είναι από το γκρουπ των My Ok Hotel, ενός συγκροτήματος indie μουσικής, που μας έρχονται από την Ιρλανδία. Περισσότερα μπορείτε να μάθετε εδώ… ή στο google, βρε αδερφέ!!!

20 σχόλια:

Μαρια Νικολαου είπε...

Mαλιστα..
Ενδιαφεροντα πραγματα.. γιατί οχι.;
Οτι μαθαινει κανεις καλο ειναι που λεω και γω
Καλημερα Πασχαλη και πιασε μερικες φραουλες για την madame Rose please..
:)

Unknown είπε...

To ταπεραμέντο των Σέρβων το έχω ζήσει για λίγο από κοντά..μοιάζουμε μαζί τους αλλά έχουν τον δικό τους "ωραίο" τρόπο και αυτοί!*Ελίζω να πείς ΝΑΙ για το σουκού..επιμένω..*ανιγουέι..μια φρέσκια ιστορία γεμάτη συναισθήματα και ανθρωπισμό..μου λείπει αυτό το καθημερινό μπιρι-μπιρι στην πόλη..
θανκς και για τα λαλά παιδι
Φρουτένιους και λαχανένιους χαιρετισμούς από το καλύτερο σπινιαριστό κουμ-κουάτ της πόλης..

Ταχυδρόμος! είπε...

Αυτό το κομμάτι κουλτούρα μου λείπει από τις εμπειρίες μου και πολύ σε ζηλεύω. Τόσο κοντά, μα, τόσο μακρυά ταυτοχρόνως. Ευελπιστώ πως θα τα καταφέρω να το ζήσω live..

DR PAKO® είπε...

@ Μαρία Νικολάου : "Γηράσκω αεί διδασκόμενος" λέω εγώ!
Ελα, σε ταΐζω φραουλίτσα στο γλυκό στοματάκι σου!!!
Τα φιλιά μου, ενδιαφέροντα...

DR PAKO® είπε...

@ electronik^aki : Τελικά είπα "όχι" και πάλι! Να δω πότε θα πω αυτό το μεγάλο "ναι!?!
Οσο για το καθημερινό μπίρι μπίρι, είναι στο χέρι μας να το κάνουμε και να λέμε τις καλημέρες και καλησπέρες μας σε απλούς ανθρώπους... όπως ο σουβλατζής της "επάνω" γειτονιάς! (ακούς, ακούς?)
Τα φιλιά μου, σπινιαριστά...

DR PAKO® είπε...

@ Ταχυδρόμοοοοοοοοοος !!! : Νομίζω πως θα καταφέρεις να το ζήσεις, γιατί "το έχεις"!
Ασε που από όσο ξέρω, σύντομα θα πας στην Αθήνα, για να ζήσεις άλλες εμπειρίες εκεί! Χεχε!
Να περνάς καλάάά...

Όναρ είπε...

"Το χοντρό μπιζέλι χορεύει τσιφτετέλι, χορεύει τσιφτετέλι στο χορό των μπιζελιών..και τα κολοκυθάκια χτυπάνε παλαμάκια..[..]κι η μπάμια η μεγάλη χορεύει πεντοζάλη, χορεύει πεντοζάλη στο χορό των μπιζελιών.." Καλησπέρες λιλιπούπολης..

Unknown είπε...

Nai..είναι ωραίο να λές "καλησπέρα" στον σουβλατζή της γειτονιάς///:P
και δεν καθυστέρησα καθόλου..

Καλή μας μέρα,αν ξυπνάμε..*που λέει και μια πολυαγαπημένη φιλη...

DR PAKO® είπε...

@ όναρ : Ποποοο! Με έστειλες τώρα με το τραγούδι! Πρέπει να το βρω επειγόντως! Χεχε!
Πρόσεχε μόνο, γιατί η "μπάμια" έχει και άλλη έννοια... you know what i mean!!!
Τα φιλιά μου, πεντοζαλισμένα...

DR PAKO® είπε...

@ electronik^aki : Βρε, ποιά καλησπέρα? Τώρα που έγινε η αρχή... μιλάμε για πολλές ώρες καφέ, λέμε! Ή και ρετσίνες, αν θέλεις!
Όσο για το αν ξυπνάμε τώρα... μπα, ακόμα ψάχνω υπότιτλους για το The Machinist! (και έχουν σπάσει τα νεύρα μου!)
Τα φιλιά μου, καθυστερημένα...

Unknown είπε...

τα ζαρζαβατικά είναι όπως κι οι άνθρωποι...

...προς επιλογήν. Και ως συνήθως όταν ανοίγεις τη σακούλα, ανακαλύπτεις πως μπήρες ακόμη μια σαπισμένη ντομάτα. Φτου, γαμώτο!

φιλιά βρόχινα...

DR PAKO® είπε...

@ Νεράιδα της βροχής : Σαπισμένη ντομάτα πήρες εσύ? Εμένα μου "έτυχε" "κούφια"... λαχταριστή απέξω, κενή από μέσα!!! ;)
Δεν μπορεί, στο βάθος της σακούλας, θα υπάρχει και ένα ζαρζαβατικό φρέσκο, ζουμερό, χωρίς σκουλικάκια... Σου εύχομαι να το βρεις σύντομα και... καλή όρεξη!!!
Τα φιλιά μου, επιλεγμένα...

? είπε...

τελικά ωραίο πράγμα η λαϊκή :-p

Spitogata είπε...

Ίλαααα, Ίλα
πάρι, πάρι...

Ούλα εκατό, ούλα εκατόοοοο,
άστο αυτό Κάτω Κυρά μου...
κάνει διακούσσσσσιεςςςςςς!

Καλή εβδομάδα

Κάθε Πέμπτη έχει στην γειτονιά μου...
δίπλα από το στρατόπεδο!

DR PAKO® είπε...

@ Νίκος Κ. : Καλή είναι η λαϊκή, αρκεί να την επισκεπτόμαστε πού και πού, ε?
Να περνάς καλά... και να περνάς και από εδώ, όποτε θέλεις!!!

DR PAKO® είπε...

@ Spitogata : Χαχαχα! Είδες τί μας έκανε το ευρώ? Πού να ακούσεις τώρα τον λαϊκιτζή να φωνάζει "Ούλα 2,99 ευρώ, ούλα 2,99 ευρώώώ,
άστο αυτό κάτω Κυρά μου...
κάνει 5,98 ευρώώώ!!!"
Ωχ, δηλαδή κάθε Πέμπτη... σκατολαϊκή? Χιχι!!!
Τα φιλιά μου, ούλα...

Spitogata είπε...

Ναι ρε γαμώτο...

παιδικές αναμνήσεις από την λαική, που γυρισμό δεν έχουν!

Σνίφ ή και ... Πίφ!

Καλό διάβασμα...στρώσου!

DR PAKO® είπε...

@ spirogata : Προσπαθώ, αλλά... τίποτα!!!
Καλό διάβασμα και καλά αποτελέσματα και σε εσένα!!!
Τα φιλιά μου, στρωμένα...

tzonakos είπε...

Ωραία ιστορία φιλε Πάκο και μου θύμισε ενα πράγμα μεγάλο :
Οτι είμαστε άνθρωποι και ως τέτοιοι πρέπει να ζούμε. Καμμία άλλη "ταμπέλα" δεν μπορεί να μας προσδιορίσει καλά.
Ανθρωποι λαϊκοί και αληθινοί.
Ξέρεις, μια στο τόσο που πάω λαϊκή, ο απλός καθημερινός άνθρωπος ζωγραφίζεται στα μάτια μου. Νιώθω καλύτερα :)

DR PAKO® είπε...

@ Tzonakos : Άνθρωποι λαϊκοί και αληθινοί. Αυτό και μόνο που είπες, λέει πολλά!
Να είσαι καλά... και πάντα να νιώθεις καλύτερα! :)